fbpx

Pla de neteges i seguretat

2016 07 21 Neteges 01El municipi de Canyelles té un terme municipal de 1408 Ha de superfície de les quals, aproximadament, unes 435 Ha. són arbrades, pinedes especialment, un agradable entorn rural. Aquesta realitat ambiental comporta però, que el municipi estigui classificat per la legislació vigent com a municipi d'alt risc d'incendi forestal. Una cosa comporta l'altra.

Aquesta mateixa legislació exigeix un seguit de mesures de prevenció d'incendis que són més o menys exigents segons sigui el risc d'incendi forestal del municipi.

D'aquests requeriments alguns són públics i van dirigits cap als Ajuntaments, i d'altres són privats i van cap als propietaris de terrenys. Dels requeriments municipals, uns són de tipus organitzatiu i de planificació – Plans de prevenció d'incendis del municipi i de les urbanitzacions, Plans d'actuació municipal (PAM), Plans d'evacuació, etc. – i d'altres són de desenvolupament d'actuacions preventives concretes – obligació de neteja de vials i camins, de preveure xarxes d'hidrants d'incendi, de construcció de franges perimetrals de seguretat, de neteja de parcel·les no edificades que estiguin brutes, de neteja de zones verdes municipals, etc.

Per tal de donar compliment als requeriments municipals, l'Ajuntament fa anys que està treballant en la prevenció d'incendis forestals al municipi:

• Està redactat el Pla de Prevenció d'Incendis (PPI) que es revisa cada 4 anys i que es concreta en unes actuacions preventives de manteniment de la xarxa bàsica de camins i de manteniment dels punts principals i basses d'aigua per helicòpters. Per tal de desenvolupar-lo s'hi inverteix prop de 6000 € anuals. Tot plegat és possible amb el suport de la Diputació de Barcelona (DIBA).

• Estan redactats els PPI's de, pràcticament, la totalitat de les urbanitzacions del municipi el qual defineix la franja de protecció de cadascuna d'elles i alhora, identifica les parcel•les brutes que, en un moment concret, incompleixen la legislació vigent en matèria de prevenció d'incendis.

• S'ha redactat i homologat el PAM per a incendis forestals que és una eina municipal organitzativa i procedimental que permet fer front a una situació d'emergència per incendi forestal.

• Periòdicament es neteja la xarxa viària bàsica del municipi.

• Pràcticament tots els nuclis habitats tenen la seva franja de protecció d'incendis construïda. Cal destacar que, tot sent obligació dels propietaris de cada nucli, totes les franges existents les ha finançat l'Ajuntament fent un importantíssim esforç econòmic. A més, s'hi fan actuacions de manteniment cada 3 o 4 anys.

• Tots els nuclis habitats que han finalitzat el seu procés urbanitzador tenen la corresponent xarxa d'hidrant d'incendi que serveix per a la recarrega in situ d'aigua dels vehicles d'extinció.

• Durant els darrers 5 anys bé per requeriment municipal, bé per actuació subsidiària directe de l'Ajuntament s'han netejat prop de 300 parcel·les privades. S'hi continua treballant.

• Amb el suport inestimable de la DIBA es fa una neteja a fons de zones verdes i d'equipaments de propietat municipal.

En el mateix sentit, una eina municipal important per a la prevenció d'incendis forestals, que mereix menció i explicació especial, és l'Ordenança municipal de prestació del servei de neteja de parcel•les. L'Ordenança desenvolupa, al municipi de Canyelles, el Decret 123/2005, una de les normes més importants a Catalunya per a la prevenció d'incendis.

De fet, l'Ordenança ja fa anys que està vigent a Canyelles però, a finals del 2015 se n'ha fet una modificació prou important per a fer-ne una explicació detallada, vista la seva afectació.

L'Ordenança regula la prestació del servei de prevenció d'incendis forestals, per part de l'Ajuntament. Aquest servei preveu la neteja subsidiària d'aquelles parcel•les no edificades, de qualsevol nucli habitat del municipi, que incompleixin els requeriments de la legislació vigent cap als seus propietaris de mantenir la seva vegetació interior en unes determinades condicions. El concepte bàsic seria que, el fet de tenir una parcel•la en propietat, comporta vers la resta dels propietaris/es i vers el municipi la responsabilitat de mantenir-ne la vegetació interior en bon estat.

Fins ara, es tractava de què l'Ajuntament netegés aquelles parcel•les no edificades la propietat de les quals no les havia netejat, tot i que se'ls havia requerit formalment i després d'haver-los atorgat un termini concret de temps per a fer-ho. El cost de la neteja, que la mateixa Ordenança regula, es traslladava a la propietat.

Però, després d'uns anys de vigència, l'experiència ha demostrat la necessitat operativa de complementar i ampliar l'abast de l'Ordenança per tal de coadjuvar el deure de mantenir els terrenys no només en condicions de seguretat contra incendis, sinó en les correctes condicions de salubritat i ornat públic i per a la protecció de persones i béns. Per això, l'Ajuntament ha impulsat la modificació de l'Ordenança nº 21 establint la taxa sobre els terrenys bruts al municipi de Canyelles que s'afegeix a la taxa ja existent per la prestació dels serveis de prevenció d'incendis forestals. Seguidament ho desenvolupem.

Primerament, quan parlem del "deure de mantenir els terrenys en condicions de seguretat, salubritat i ornat públic", estem parlant del que tenen els seus propietaris/es, de:

a) Mantenir-los la seva vegetació interior d'acord amb les condicions i especificacions que assenyala la legislació vigent en matèria de prevenció d'incendis forestals.

b) Mantenir-los nets de plagues d'insectes, de rosegadors o de qualsevol altre animal que suposi un potencial problema sanitari.

c) No llençar o emmagatzemar- acumular- dipositar residus sòlids o líquids, escombraries, deixalles, runes, terres o qualsevol altre tipus de materials o objectes en terrenys i solars on no estiguin previstos aquests usos i estiguin degudament equipats i específicament autoritzats per aquesta utilitat.

A partir d'ara, l'incompliment per part de la propietat del deure de mantenir els terrenys en condicions de seguretat, salubritat i ornat públic i les continuades afectacions que aquest fet provoca sobre la via pública i els serveis públics així com les afectacions a la seguretat, salubritat i decòrum de tercers - quasi sempre persones residents habituals als diferents nuclis habitats del municipi - i sobre els seus bens, atorga a l'Ajuntament la facultat legal d'aplicar la nova taxa.

Quina serà l'operativa de funcionament de la nova taxa? Doncs la propietat haurà d'acreditar la neteja dels terrenys davant l'Ajuntament abans del quinze de juny de cada any. L'acreditació és farà mitjançant comunicació escrita aportant dues fotografies diferents que reflecteixin la realitat del terreny. L'Ajuntament podrà verificar aquelles acreditacions que consideri escaients.

Tots els treballs de neteja i manteniment, per matèria de prevenció d'incendis forestals, s'hauran de fer abans del període d'alt risc d'incendi (compres entre el 15 de maig i el 15 d'octubre).

Sobre qualsevol parcel•la no edificada de la qual no se n'hagi acreditat la neteja en el termini indicat, l'Ajuntament, prèvia inspecció, considerarà que s'hi pot aplicar la taxa sobre terrenys bruts i alhora, que la propietat de la parcel•la s'acull al sistema de prevenció d'incendis i protecció de persones i béns establert en l'ordenança i per tant hi serà, també, d'aplicació la taxa per prestació del servei de neteja de terrenys.

L'Ajuntament procedirà a efectuar les neteges de terrenys, bé a sol•licitud dels seus propietaris bé per execució subsidiària. Per a les execucions subsidiàries, l'Ajuntament triarà, d'entre les parcel•les que han meritat la taxa sobre terrenys bruts, aquelles que consideri de neteja prioritària o aquelles sobre les que hi hagi afectacions comunicades de tercers.

Per tant, les parcel•les de les quals no se n'acrediti la neteja a 15 de juny, hauran de pagar una taxa anual de 120 €. A més a més si està molt bruta o provoca molèsties a veïns podrà ser netejada per l'Ajuntament, amb càrrec a la propietat, i amb un cost segons la seva dificultat, d'acord amb el que especifica la mateixa ordenança.

Resum de taxes aplicables.

2016 07 21 Neteges 02